Thursday, May 5, 2011

ASAL USUL KETURUNAN CHE WAN

Che 'Wan: anak-anak isteri kedudukan yang lebih rendah daripada  keluarga Bendahara  Pahang dan keluarga Temenggong Johor.
                                                                                                      
Silsilahnya pula berasal dari keturunan syed al-edrus dari hadramaut (syed al-edrus adalah dari keturunan Ali Zainal Abidin yang bernasabkan Ali bin Abi Talib dan Fatimah bt Rasulullah) yang datang ke Acheh dan seterusnya berkahwin dengan Puteri Sultan Acheh yang keturunannya pula kemudiannya berhijrah ke Johor dan berkembang biak di Johor dan seterusnya di Pahang.

Salasilah Tun Habib Abdul Majid, bapa kesultanan Pahang, Terengganu & Johor (serta Riau dan Selangor dari sebelah cundanya Tengku Mandak)

Tun Habib Abdul Majid ibni Maharaja Sri Diraja ibni Ali Zainal Abidin ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Abu Bakar As-Syukran ibni Abdul Rahman As Saqaf ibni Muhammad Mauli Ad Dawilah ibni Ali ibni Alwi ibni Muhammad Faqih Al Muqaddam ibni Ali ibni Sayyid Muhammad Mirbath ibni Ali Khlaiq Khasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawiy ibni Ubaidillah ibni Ahmad al-Muhajir ibni Isa ar-Rumi ibni Muhammad an-Naqib ibni Ali al-Uraidhi ibni Jaafar Sadiq ibni Muhammad Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Sayyidina al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW

(Rujuk : (Tun) Suzana - Kesultanan Ahlul Bait Di Alam Melayu

17 comments:

  1. AHLUL BAIT, CELAH ANTARA SUNNI DAN SYIAH

    Dlm Al Quran yang menyebut ‘ahlulbait’, rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

    1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: “Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah”.

    2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: ‘Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu ‘ahlulbait’ yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

    3. QS. 33:33: “…Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu ‘ahlulbait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”.

    Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

    Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

    Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

    1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW.

    2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW.

    3. Isteri-isteri beliau.

    4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan ‘nasab’-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa.

    Bagaimana tentang pewaris tahta ‘ahlul bait’ dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.
    Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta ‘ahlul bait’.

    Kesimpulan dari tulisan di atas, maka pewaris tahta ‘ahlul bait’ yang terakhir hanya tinggal bunda Fatimah. Berarti anaknya Saidina Hasan dan Husein bukanlah pewaris tahta AHLUL BAIT.

    Dengan demikian sudah waktunya kita menutup debat dan perbincangan masalah Ahlul Bait ini. Fihak-fihak baik kelompok sunni, habaib maupun kelompok syiah yang selama ini saling mengklaim bahwa mereka adalah keturunan ahlul bait itu, sebenarnya ridak ada haknya sebagai pewaris ahlul bait akibatnya telah menimbulkan peruncingan hubungan sesama Muslim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam sedare elfizonanwar..
      saya bukan descendants of ahlul bait tapi saya perlu mengatakan, "kalau sedare dah pandai tafsir Quran, jangan dilupakan pula untuk menggandingkan ilmu sedare dengan hadis pula..Rasulullah s.a.w sendiri mengatakan keturunan anak adam itu terputus kecuali keturunan baginda s.a.w, kan ada surah alQuran yang berakhir dgn....'huwa abtar'..-cari gali sendiri sumber yang saya katakan ini, dan lagi satu..imam mahdi kan dari susur galur Rasulullah s.a.w, nak nafi kebendanya? dan pasal surah al-ahzab itu, hadis shahih juga kuat menyokong bahawa ahlul bait Rasulullah s.a.w adalah Saidatina fatimah, Imam Ali, Imam Hasan dan Imam Husin.." sekian..wallahua'lam

      Delete
    2. Hadis yang saudara maksudkan itu hadis kisa'. Para ulama menolak hadis itu dari segi dirayah kerana ada illah. Maka hadis itu ditolak, tidak boleh dijadikan hujjah.

      Maka tidak hairanlah berlaku banyak pandangan berkenaan ahlul bait. Tetapi yang jelasnya ahlul bait dalam quran itu memaksudkan kepada ummahatul mu'minin.

      Delete
  2. salam kepada penulis.. rujukan dari tun suzana itu tidak soheh nasab tun habib majid diatas.


    Pada buku Ahlul-Bait dan Raja-raja Melayu (2001) halaman 194, edisi pertama buku Ahlul-Bait dan Kesultanan Melayu (2006) halaman 214-215, serta terjemahannya dalam Bahasa Inggeris yang bertajuk Ahlul-Bait Rasulullah SAW and Malay Sultanates (2009) halaman 202 dan 207, dan buku bertajuk Ahlul Bait Rasulullah SAW dan Umara-Ulama Alam Melayu (2011) hlm 331-332, penulis telah mengemukakan satu pendapat yang menyebut bahawa Sayyid Idrus yang dimaksudkan dalam Salasilah Muar adalah sama orangnya dengan Sayyid Abdullah al-Aidrus. Nasab penuh beliau adalah seperti berikut;

    “ Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Syeikh ibni Abdullah ibni Abu Bakar As-Syukran ibni Abdul Rahman As Saqaf ibni Muhammad Mauli Ad Dawilah ibni Ali ibni Alwi ibni Muhammad Faqih Al Muqaddam ibni Ali ibni Sayyid Muhammad Mirbath ibni Ali Khaliq Khasam ibni Alawi ibni Muhammad ibni Alawi ibni Ubaidillah ibni Ahmad Al-Muhajir ibni Isa Ar-Rumi ibni Muhammad An-Naqib ibni Ali Al-Uraidhi ibni Jaafar As-Sadiq ibni Muhammad Al-Baqir ibni Ali Zainal Abidin ibni Al-Hussein ibni Sayyidatina Fatimah binti Rasulullah SAW [1]”

    Bagaimanapun penulis telah dimaklumkan bahawa sebuah kitab rujukan nasab Ba-Alawi iaitu Masyra al-rawi karangan Muhammad Abu Bakar asy-Syibli Ba' Alawi yang terkandung padanya salasilah Sayyid Abdullah al-Aidrus yang seperti di atas ini (hlm 381), bahawa beliau tidak pernah datang ke negeri Acheh, apatah lagi berkahwin dengan puteri Acheh. Beliau hanya pernah mengembara ke Ahmadabad di India menemui ayahandanya yang tinggal di sana, kemudian telah pergi ke Mekah dan Madinah menuntut ilmu sebelum kembali semula ke Tarim di Hadhramaut, Yemen.

    Begitu juga dengan puteranya Sayyid Zainal Abidin bukan orang yang sama dengan Sayyid Zainal Abidin yang disebut dalam Salasilah Muar berdasarkan kepada rujukan yang didapati pada kitab-kitab nasab Ba-Alawi[2].

    Penulis mengucapkan terima-kasih kepada mana-mana pihak yang menghailatkan kesilapan ini dan memohon maaf pada pembaca sekelian atas perkara tersebut. Kesilapan salasilah ini akan diperbetulkan pada edisi-edisi yang akan datang, insyaAllah.

    Bagaimanapun apa yang lebih penting adalah fakta-fakta sejarah dari berbagai sumber yang merujuk kepada Tun Habib Abdul Majid sebagai seorang ahlul-bait Rasulullah SAW. Penulis amat mengalu-alukan sebarang kerjasama dari mana-mana pihak untuk mencari salasilah Tun Habib Abdul Majid yang tepat kepada jurai ahlul-bait Rasulullah SAW. Semoga Allah SWT memberikan pertolonganNya, ameen.

    Afwan dan Jazakallahu khairan kathiran

    (Tun) Suzana (Tun) Hj Othman

    sumber blog suzana http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/ralat.html

    ReplyDelete
  3. pening ambe..mane satu betul..kejap wan kejap tun..bace kt post tun suzana lain kt sini lain..mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  4. Semua keturunan Nabi Adam. Syed tak semestinya ahlul bait.

    ReplyDelete
  5. moyang saya dari johor ke tembeling kemudian ke sg lembing mmg ada buat salasilah keturunan kami tp masa perang semua sudah hilang.. dlu2 prnh ada sedara mara dri tmbeling dtg kerumah kami di sg lembing tp sekarang byk yg dh meninggal generasi baru x kenal dah sesama sendiri.. tp sebelah kami tiada wan d hadapan nama..

    ReplyDelete
  6. tipu keturunan che wan kaki pelacur, gila seks dan sebagainya. dasar keturunan che wan anjing dan dasar keturunan hamba abdi dahlah merepat kepada seluruh keturunan che wan sila meninggal lu langsi lu mati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rodiey Chewan apsal ad masalah ke bab datang keturunan kau tu setan poyo je lebih che wan ni dari keturunan diraja pahang ntah² keturunan tukang kebun istana hahahahahaha dasar keturunan anjing dan babi ni keturunan Che wan dan keturunan orang kanan DAJJAL

      Delete
    2. Apa masalah ko sialll cilaka lahh ko wahai manusia bernama mamat kaswasaki leostar aq sumpah ko jadi beruk

      Delete
    3. Jgn kau hina keturunan wan ,che,kerana terus bernasab ke nabi muhamad tulah hidup kau nanti

      Delete
    4. Sembang apa punai mulia sangat keturunan wan dengan che wan ni dahlah keturunan che wan gila seks dan penagih podah tambi daripad aq nak agungkan nasab wan dan che wan ni baik aq agungkan nasab rothschild dengan queen elizabeth je hanat🤣🤣🤣

      Delete
    5. Maaf saya harap anda menegur bukan mencaci maki sesama manusia mengagungkan nasab itu salah. menghormati para pendahulu kita yang patut kita buat jika tidak ada mereka sudah jelas tidak akan ada juga kita. Assalamualaikum saudara jika bukan muslim Semoga anda mendapat kebaikan didalam hidup.... Hehehe ☺️

      Delete
  7. Tengku,wan,nik,tuan,che tu keturunan syeikh jamadil kubro yg berkahwin dgn puteri raja kelantan tu di kelantan-patani ramai menggunakan nama tu di dan syeikh jamadil kubro tu pelopor wali sembilan yg berdakwah di pulau jawa dan anak2 dan keturunannya lahir wali sembilan yg terkenal

    ReplyDelete
  8. Kalau nak tau lebih lanjut pergi ke muzium kelantan

    ReplyDelete